Hoe hoog kunnen we gaan?

Dat is een vraag die menigeen zich al enige tijd stelt, maar vooralsnog is er geen eind in zicht. In fig.1 zien we dat de S&P 500 zich in de vakantie (augustus) zijdelings bewoog, maar vanaf september een opgaande trend laat zien. Hierbij kunnen we in het Marktprofiel wel een paar observaties maken. Begin september schoot de S&P omhoog naar het niveau van 2500 waar hij zich 3 weken lang ophield, wat duidelijk te zien is aan het grijze gebied in de 3 profielen van september. In oktober gebeurde hetzelfde: een spurt in de eerste week naar het 2550 niveau, waar het de tweede week van oktober vertoefde, alleen zag het profiel van deze tweede week er anders uit dan de tweede week in september. Het profiel zag er ‘normaler’ uit.

 Fig.1 S&P 500 wekelijks Marktprofiel

Als we de eerste en de tweede week samenvoegen uit beide maanden wordt het plaatje duidelijker. In fig.2 is dit gedaan en is te zien dat in september je te maken hebt met een grijs gebied met in feite 2 extremen of ook wel pieken. In de derde week van van september zie je dan dat de prijs het ‘gat’ tussen deze twee pieken als het ware opvult. In oktober hadden we te maken met 1 piek, dus een veel normalere verdeling van de prijs. In de derde week van oktober zie je dat de prijs zich overwegend boven dit gebied bevindt.

Fig.2

Ook de DAX is aan een enorme opmars bezig en is de 13000 grens inmiddels gepasseerd (zie fig.3). Het prijsverloop was min of meer gelijk aan de S&P 500 en is sinds augustus een ongelooflijke 1000 punten in waarde gestegen.
Als je de grafieken goed bekijkt zie je dat de vormen varieren van korte brede profielen aan de ene kant en lange smalle profielen aan het andere uiterste. Als je te maken hebt met lange smalle profielen, dan spreken we van een trend profiel. De prijs is dan in een trend en de kans dat deze trend zich voortzet in dat profiel is vrij groot. Kijken we naar fig. 3 dan zien we dat de eerste en de derde week van september de DAX in een trendweek zat en ook de derde en vierde week van oktober zijn een trendweek. De overige profielen waren veel korter en dus breder, en bewoog de prijs zich dan ook veel dichter bij elkaar.
Met Marktprofiel kun je de markten op een statistische manier analyseren, iets wat met andere methodes niet mogelijk is. Het is zowel geschikt voor korte termijn traden als langere termijn beleggen.

Fig.3

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*